Vidjet ćete i sami da znanstvenici pokušavaju pojednostaviti svijet čim više (recimo na crno i bijelo), ispitanicima je nekako uvijek najdraža jedna od 50 nijansi sive stoga se moramo potruditi da upitnikom zahvatimo svačiju nijansu sive boje!
Uvod
Obzirom
da se radi o jubilarnom postu, danas nešto drukčije. Naučili smo nešto
novo od zadnjeg “Primijenjenog istraživanja” kad smo (neznajući)
napravili i ANOVA-u i t-test i regresijsku analizu.
E, pa danas ćemo objediniti znanje o koeficijentu korelacije i to
gledajući kroz staklo (ili haubu, kako hoćete) što i kako se radi. Ne
budite strogi, prvi put mi je (da blog pišem direktno u R-u, da! i to se
može!).
Kao i zadnji put s konobarima i napojnicama, danas ćemo se praviti da nas zanima možemo li predvidjeti jednu crtu ličnosti ako znamo količinu druge crte ličnosti kod pojedinca.
Kao što ste nekad negdje čuli, vidjeli ili znate, prema nekim autorima,
ljudi se razlikuju (osim po visini, težini itd.) i po tome
koliko su društveni (i.e. koliko vole ljude),
koliko su zabrinuti (i.e. oko toga da ne znaju dovoljno statistike da bi zaveli top-žensku [ili muškarca!]),
koliko vole iskušavati nove stvari (i.e. prilaziti zgodnim ženama [ili muškarcima!] bez da znaju što je to koeficijent korelacije),
koliko su ugodno društvo (i.e. kontrolirajući njihovo znanje o standardnoj devijaciji) i
koliko su savjesni (i.e. koliko su vremena i truda voljni posvetiti učenju statistike kako bi postali sex-mašine).
koliko su zabrinuti (i.e. oko toga da ne znaju dovoljno statistike da bi zaveli top-žensku [ili muškarca!]),
koliko vole iskušavati nove stvari (i.e. prilaziti zgodnim ženama [ili muškarcima!] bez da znaju što je to koeficijent korelacije),
koliko su ugodno društvo (i.e. kontrolirajući njihovo znanje o standardnoj devijaciji) i
koliko su savjesni (i.e. koliko su vremena i truda voljni posvetiti učenju statistike kako bi postali sex-mašine).
Ako ste pratili, ukupno ih je 5. Iako o tome nismo prije govorili (ali ubrzo ćemo), ne možemo pitati zgodnu ženu “Ej, ti se sviđam?”. Zašto ne (pitali bi oni naivniji među vama)? Pa zato, kralju, jer će ti prvo reći NE (bez obzira sviđaš li joj se ili ne) jer tko to pita a i kao drugo, pitanje nije precizno postavljeno!
Što te zanima sviđa li joj se na tebi? Jer da pitaš svoju majku svaku moguću svoju karakteristiku da procijeni koliko joj se sviđa od 1-5 neće za sve reći 5! Dakle, čak i da je nekad kasnije u životu osvojiš, to što gledaš indijske Youtubere i hrvatske blogove o statistici neće joj se svidjeti. Hmmm (i dalje će uporno naivniji među vama), dakle, da je samo pitam one stvari koje bi mogla reći da joj se sviđaju? Neeee kralju, ne pratiš! Cilj (i tvoj i) znanosti je doći do istine. Ona je (neznam kako prevesti elegantno ali more often than not) ružna. Što bi se dogodilo da pitaš tu odabranice mozga tvoga (jer nećemo podržavati da je srce zaduženo za emocije jer je za sve odgovoran mozak) “Sviđa li ti se što vozim BeMVeja?” i ona kaže 5!
Onda je pitaš: “Sviđa li ti se što sam fakultetski obrazovan?” i ona kaže 5! I zadnje pitanje, "Sviđa li ti se što mogu na benchu dignut 150 kg?" i ona opet uzvikne 5! (Naivno) zaključuješ da te obožava. No, što kad bi je pitao “Sviđa li ti se što auto nije moj nego od prijatelja?” ili “Sviđa li ti se što sam istetovirao gospu na lopaticu?” i ključno pitanje: “Sviđa li ti se što nemam pojma što je to koeficijent korelacije?”
U (tvom) najboljem slučaju imat ćeš podjednak broj stvari koje joj se sviđaju na tebi i i onih koje joj se ne sviđaju na tebi. Iako (kao što sam najavio) je to ružno čuti, lijepo je, jer je istinito a trebali bismo težiti istini gdje god možemo i kad god možemo.
Što te zanima sviđa li joj se na tebi? Jer da pitaš svoju majku svaku moguću svoju karakteristiku da procijeni koliko joj se sviđa od 1-5 neće za sve reći 5! Dakle, čak i da je nekad kasnije u životu osvojiš, to što gledaš indijske Youtubere i hrvatske blogove o statistici neće joj se svidjeti. Hmmm (i dalje će uporno naivniji među vama), dakle, da je samo pitam one stvari koje bi mogla reći da joj se sviđaju? Neeee kralju, ne pratiš! Cilj (i tvoj i) znanosti je doći do istine. Ona je (neznam kako prevesti elegantno ali more often than not) ružna. Što bi se dogodilo da pitaš tu odabranice mozga tvoga (jer nećemo podržavati da je srce zaduženo za emocije jer je za sve odgovoran mozak) “Sviđa li ti se što vozim BeMVeja?” i ona kaže 5!
Onda je pitaš: “Sviđa li ti se što sam fakultetski obrazovan?” i ona kaže 5! I zadnje pitanje, "Sviđa li ti se što mogu na benchu dignut 150 kg?" i ona opet uzvikne 5! (Naivno) zaključuješ da te obožava. No, što kad bi je pitao “Sviđa li ti se što auto nije moj nego od prijatelja?” ili “Sviđa li ti se što sam istetovirao gospu na lopaticu?” i ključno pitanje: “Sviđa li ti se što nemam pojma što je to koeficijent korelacije?”
U (tvom) najboljem slučaju imat ćeš podjednak broj stvari koje joj se sviđaju na tebi i i onih koje joj se ne sviđaju na tebi. Iako (kao što sam najavio) je to ružno čuti, lijepo je, jer je istinito a trebali bismo težiti istini gdje god možemo i kad god možemo.
No, dobro, dosta predigre, vrijeme je da razbuktamo strasti! Nadam se da je ova kratka, poučna, i nadasve izmišljena
priča, poslužila svrsi a ta je da ne možemo ništa saznati pitajući
(samo) jedno pitanje već nečemu neopipljivom (a to je više manje sve u
psihologiji) pristupamo iz raznih kuteva. Pa tako i baza podataka koju ćemo koristiti za potrebe ovog bloga se sastoji od 25 pitanja kojima
mjerimo 5 crta ličnosti (iako ste pretpostavili a niste znali, dobro ste
pretpostavili - po 5 pitanja mjere svaku od crta ličnosti). Kako bih
htio da ovo bude baš (baš) praktičan primjer, ovdje ćete dobiti sve
potrebno kako biste napravili sve analize koje sam i ja napravio. Iako
ovo nije vaš go-to program za obrade podataka, izazivam vas (osokolio
sam se jer sam vidio da imam 5 čitaoca bloga) da komentirate ispod
ukoliko bi vam bilo potrebno ovaj isti post napraviti u SPSS-u! Dok ne
komentirate - ništa, osuđeni ste na R!
Zaplet
Za početak, trebat će nam baza podataka. Jednu takvu sam našao u programu u kojem (se učim) radim analize (R):
library(psych)
library(dplyr)
library(ggplot2)
library(reshape2)
library(cowplot)
library(xtable)
library(ggstatsplot)
Ovaj dio (library) zanemarite ako nećete provoditi iste analize. psych, dplyr…
su tzv. paketi. Paketi sadrže naredbe kojima provodimo određene
analize. Kako bismo mogli provesti naredbu iz određenog paketa prvo ga
moramo instalirati install.packages() i attachati (učitati) ih s naredbom
library(). Neki paketi sadrže i baze podataka za vježbu. Konkretno ova koju koristimo pripada psych paketu (ja mislim). Ime baze je bfi (što označava Big Five Inventory) te se u njoj nalaze odgovori 2800 ispitanika na upitnik ličnosti uz podatke o dobi, spolu i obrazovanju. 28 stupaca (25 pitanja + 3 sociodemografska pitanja) i 2800 redove (jer je toliko ispitanika). Budući mi je to malo previše, ja sam (nasumično) odabrao 100 ispitanika iz te baze podataka:
library(). Neki paketi sadrže i baze podataka za vježbu. Konkretno ova koju koristimo pripada psych paketu (ja mislim). Ime baze je bfi (što označava Big Five Inventory) te se u njoj nalaze odgovori 2800 ispitanika na upitnik ličnosti uz podatke o dobi, spolu i obrazovanju. 28 stupaca (25 pitanja + 3 sociodemografska pitanja) i 2800 redove (jer je toliko ispitanika). Budući mi je to malo previše, ja sam (nasumično) odabrao 100 ispitanika iz te baze podataka:
set.seed(123)
index <- sample(1:nrow(bfi), 100) #Uzeo sam 100 ispitanika
df<-bfi[index,]
Što nam je cilj, odnosno što su nam današnji ciljevi?
1. Naučiti da su varijable (najčešće) zbrojevi nekoliko pitanja.
2. Naučiti što se događa kada ispitanik ne odgovori na jedno jedino pitanje.
3. Osjetiti gušt kada postavimo hipotezu unaprijed te ju potvrdimo svojim istraživanjem.
1. Naučiti da su varijable (najčešće) zbrojevi nekoliko pitanja.
2. Naučiti što se događa kada ispitanik ne odgovori na jedno jedino pitanje.
3. Osjetiti gušt kada postavimo hipotezu unaprijed te ju potvrdimo svojim istraživanjem.
Recimo
da smo 1. zadatak ispunili… Krenimo na sljedeća dva. Imamo bazu
podataka (pravimo se da smo ispitali 100 ljudi. Ispunili su upitni od 25
čestica, mjerenih na skali 1-6 gdje 1 označava neslaganje a 6-slaganje s
nekim tvrdnjama za koje se nadamo da obilježavaju pojedinu crtu
ličnosti). Prije nego išta odlučimo što i kako s tom bazom podataka,
pogledajmo da vidimo jesu li nam ispitanici bili savjesni (jesu li svi
na sva pitanja odgovorili):
describe (df,skew=F,ranges=F) #skew i ranges mi ne treba pa sam rekao programu #FALSE na (nepostavljeno) pitanje "Da ti prikazujem i skew i ranges?"
## vars n mean sd se
## A1 1 100 2.31 1.34 0.13
## A2 2 99 4.92 1.04 0.10
## A3 3 100 4.68 1.32 0.13
## A4 4 100 4.71 1.60 0.16
## A5 5 100 4.66 1.30 0.13
## C1 6 100 4.50 1.21 0.12
## C2 7 98 4.38 1.34 0.13
## C3 8 100 4.29 1.37 0.14
## C4 9 99 2.60 1.41 0.14
## C5 10 98 3.38 1.67 0.17
## E1 11 100 2.99 1.67 0.17
## E2 12 100 3.26 1.63 0.16
## E3 13 100 3.99 1.46 0.15
## E4 14 100 4.41 1.52 0.15
## E5 15 99 4.56 1.33 0.13
## N1 16 100 3.07 1.67 0.17
## N2 17 99 3.46 1.66 0.17
## N3 18 100 3.23 1.58 0.16
## N4 19 100 3.28 1.64 0.16
## N5 20 99 3.05 1.78 0.18
## O1 21 99 4.77 1.19 0.12
## O2 22 100 2.80 1.83 0.18
## O3 23 100 4.59 1.14 0.11
## O4 24 99 4.94 1.20 0.12
## O5 25 100 2.41 1.39 0.14
## gender 26 100 1.73 0.45 0.04
## education 27 90 3.37 1.14 0.12
## age 28 100 29.62 11.59 1.16
vars
je redni broj varijable (zapravo čestice, varijable se sastoje od
čestica a to su pitanja/tvrdnje na koje ispitanici odgovaraju,
n je broj odgovora u toj varijabli,
mean je aritmetička sredina,
sd je standardna devijacaija a
se je standardna pogreška aritmetičke sredine [sjećate se posta o izborima - gdje bi se 95 aritmetičkih sredina od 100 testiranih uzoraka nalazila])
n je broj odgovora u toj varijabli,
mean je aritmetička sredina,
sd je standardna devijacaija a
se je standardna pogreška aritmetičke sredine [sjećate se posta o izborima - gdje bi se 95 aritmetičkih sredina od 100 testiranih uzoraka nalazila])
I
vidimo da u većini varijabli imamo odgovore svih ispitanika no u nekima
nam nedostaje odgovor-dva. Iako bi i to poslužilo da se upoznate s
važnosti kompletnih upitnika, mislim da će najlakše biti ako imamo samo
jedno promašeno pitanje
od jednog jedinog ispitanika. Stoga sam morao popuniti nekako te
odgovore koji nedostaju a to sam napravio tako da gdje god nedostaje
odgovor sam upisao aritmetičku sredinu tog stupca (zato što ću tako
najmanje pogriješiti, no to nije jedini način obračunavanja s missinzima
ali o tom-po tom):
for(i in 1:25){
df[is.na(df[,i]), i] <- mean(df[,i], na.rm = TRUE)
#Pazite da umjesto df napišete ime svoje baze podataka
#Možete je slobodno nazvati df ali i Petar_Kresimir.. kako god
}
Vjerujući
mi na riječ da smo ovim postupkom zamijenili sve vrijednosti koje
nedostaju s aritmetičkom sredinom tog stupca, preostaje nam na silu izbrisati
jedan odgovor jednog ispitanika i odmah provjeriti jesmo li uspjeli,
dakle u A1 čestici bismo trebali imati 99 odgovora a u svim drugima 100:
df[1,1]<-NA #NA označava vrijednost koja nedostaje - No Answer
describe(df,skew=F,ranges=F)
## vars n mean sd se
## A1 1 99 2.32 1.34 0.13
## A2 2 100 4.92 1.03 0.10
## A3 3 100 4.68 1.32 0.13
## A4 4 100 4.71 1.60 0.16
## A5 5 100 4.66 1.30 0.13
## C1 6 100 4.50 1.21 0.12
## C2 7 100 4.38 1.32 0.13
## C3 8 100 4.29 1.37 0.14
## C4 9 100 2.60 1.41 0.14
## C5 10 100 3.38 1.65 0.17
## E1 11 100 2.99 1.67 0.17
## E2 12 100 3.26 1.63 0.16
## E3 13 100 3.99 1.46 0.15
## E4 14 100 4.41 1.52 0.15
## E5 15 100 4.56 1.33 0.13
## N1 16 100 3.07 1.67 0.17
## N2 17 100 3.46 1.65 0.17
## N3 18 100 3.23 1.58 0.16
## N4 19 100 3.28 1.64 0.16
## N5 20 100 3.05 1.77 0.18
## O1 21 100 4.77 1.19 0.12
## O2 22 100 2.80 1.83 0.18
## O3 23 100 4.59 1.14 0.11
## O4 24 100 4.94 1.20 0.12
## O5 25 100 2.41 1.39 0.14
## gender 26 100 1.73 0.45 0.04
## education 27 90 3.37 1.14 0.12
## age 28 100 29.62 11.59 1.16
Sljedeći korak nam je onda izračunati varijable ličnosti. Imamo ih 5: Savjesnost, Ugodnost, Ekstraverzija, Neuroticizam i Otvorenost iskustvima. Svaka je zbroj odgovora na 5 pitanja koja mjere svaku od njih:
df$Otvorenost<-df$O1+df$O2+df$O3+df$O4+df$O5 #Da, tako je jednostavno. Dakle, #_________________________________________________samo kazete da u bazi
df$Ugodnost<-df$A1+df$A2+df$A3+df$A4+df$A5 #podataka pod nazivom df, želite #_________________________________________________napraviti novu
df$Neuroticizam<-df$N1+df$N2+df$N3+df$N4+df$N5 #varijablu $Ugodnost (npr.) Koju #_________________________________________________definiramo kao zbroj
df$Savjesnost<-df$C1+df$C2+df$C3+df$C4+df$C5 #odgovora na te i te čestice u ba#_________________________________________________zi df
df$Ekstraverzija<-df$E1+df$E2+df$E3+df$E4+df$E5 #još jednom-tako je jednostavno!
Radi
preglednosti ćemo izbacit iz baze čestice (pitanja) od kojih smo
napravili varijable. Sjetimo se prvog posta, tablica je određena brojem
redaka i brojem stupaca [prvo retci jer retki nađu redke a i slovo "R" nalazi se ispred slova "S"
u abecedi]. E pa uglata zagrada je gledanje unutra. Pa ovo znači da
zadržavamo sve redove (jer ispred zareza nismo napisali koje redove
želimo zadržati) i da nam trebaju samo stupci od 26. od to 33. a to su tri
sociodemografske varijable i pet crta ličnosti te pogledamo na što to
liči:
df_netto<-df[,26:33]
describe(df_netto,skew=F,ranges=F)
## vars n mean sd se
## gender 1 100 1.73 0.45 0.04
## education 2 90 3.37 1.14 0.12
## age 3 100 29.62 11.59 1.16
## Otvorenost 4 100 19.51 3.05 0.30
## Ugodnost 5 99 21.25 3.81 0.38
## Neuroticizam 6 100 16.10 6.56 0.66
## Savjesnost 7 100 19.14 2.85 0.29
## Ekstraverzija 8 100 19.21 2.95 0.30
Rasplet
Dakle, stanje je ovakvo. Osim varijable Edukacija (koju
ionako nećemo koristiti) svi ispitanici su odgovorili na sva pitanja
osim jednog (sjećate se, ja sam mu izbrisao odgovor). Obzirom da sam
izbrisao odgovor na jedno (od pet) pitanja koja mjere Ugodnost, nismo mu mogli izmjeriti Ugodnost, stoga imamo 99 rezultata od Ugodnosti i po 100 za ostale crte ličnost.
Iako je prečesto zanemaren dio, sve najprije treba vizualizirati da dobijemo ideju što se događa s našim varijablama. Ono na što ćete najčešće naići su deskriptivni podaci (kao u gornjoj tablici gdje imate aritmetičku sredinu i standardnu devijaciju pa onda morate sami u glavi zamišljati kako te varijable izgledaju) no zar nije ljepše i preglednije da nam program nacrta ono što nas zanima?
Iako je prečesto zanemaren dio, sve najprije treba vizualizirati da dobijemo ideju što se događa s našim varijablama. Ono na što ćete najčešće naići su deskriptivni podaci (kao u gornjoj tablici gdje imate aritmetičku sredinu i standardnu devijaciju pa onda morate sami u glavi zamišljati kako te varijable izgledaju) no zar nije ljepše i preglednije da nam program nacrta ono što nas zanima?
#library(reshape2)
df_L<-df_netto[4:8] #Za one koji žele znati više, samo malo okrećem podatke da mi
df_L<-melt(df_L) #ih je lakše prikazati.
## No id variables; using all as measure variables
Vrijeme je za malo crtanja :) ( napokon!)
ggplot(df_L,aes(x=value, fill=variable)) +
geom_density(alpha=0.25)+
theme_cowplot(font_size = 12)+
xlab("Prosječan rezultat na crti ličnosti")+
ylab("Distribucija podataka")
## Warning: Removed 1 rows containing non-finite values (stat_density).
ggplot(df_L,aes(x=variable, y=value, fill=variable)) +
geom_boxplot()+
theme_cowplot(font_size=12)+
xlab("Crta ličnosti")+
ylab("Prosječni rezultat na crti ličnosti")
## Warning: Removed 1 rows containing non-finite values (stat_boxplot).
Sljedeće
što nas zanima je jesu li crte ličnosti povezane/korelirane. Što bismo
očekivali pronaći? Razmisilte sami za sebe, za koju crtu očekujete da
postoji značajna povezanost (viši rezultati u jednoj crti prate više
rezultate u drugoj crti)? Po meni, djeluje mi plauzibilno da je netko tko je ekstrovertiran i otvoreniji iskustvima. Postavit ću samo tu, jednu, hipotezu a ostale veze ćemo promatrati očima djeteta :)
mcor<-round(cor(df_netto[,3:8]),2)
upper<-mcor
upper[upper.tri(mcor)]<-""
upper<-as.data.frame(upper)
upper
## age Otvorenost Ugodnost Neuroticizam Savjesnost Ekstraverzija
## age 1
## Otvorenost 0.02 1
## Ugodnost <NA> <NA> 1
## Neuroticizam -0.06 0.22 <NA> 1
## Savjesnost 0.16 0.1 <NA> 0.36 1
## Ekstraverzija 0.1 0.28 <NA> 0.28 0.24 1
Imam
dobru i lošu vijest. Dobra je da sam bio u pravu, netko tko je
ekstorvertiran je i otvoreniji iskustvima (r = 0,28). Iako ta povezanost
nije da padneš na guzicu (velika), svejedno je tu. Loša vijest je da mi
nedostaju podaci o povezanosti Ugodnosti i
ostalih crta ličnosti. Zašto? Zar jedno preskočeno ili nejasno
zaokruženo pitanje može dovesti do potpunog izbacivanja cijele
varijable? Može, ali ne mora. Postoje razni načini rješavanja problema
podataka koji nedostaju. Jedan od njih je da se ispitanik cijeli
ignorira i izbriše kao da nije pristupio ispitivanju, drugi je da se
ignorira samo u situacijama u kojima postoji missing-odgovor. Defaultno u
R-u je da ga se izbacuje kompletna varijabla u kojoj se missing
vrijednost nalazi. Ali ako mi damo drukčiju naredbu tada izbacujemo
ispitanika iz analiza o kojima se radi (pa npr. izbacujemo ispitanika
gdje god koreliramo Ugodnost i ostale crte ličnosti):
mcor<-round(cor(df_netto[,3:8],use="complete.obs"),2) #Ovo complete.obs znači da smo izbacili ispitanika
upper<-mcor #Koji nema rezultat u svim varijablama
upper[upper.tri(mcor)]<-""
upper<-as.data.frame(upper)
upper
## age Otvorenost Ugodnost Neuroticizam Savjesnost Ekstraverzija
## age 1
## Otvorenost 0.02 1
## Ugodnost 0.07 0.09 1
## Neuroticizam -0.08 0.22 0.1 1
## Savjesnost 0.16 0.1 0.18 0.37 1
## Ekstraverzija 0.1 0.28 0.29 0.28 0.24 1
Riješen
problem, sad imamo podatke o korelacijama svih varijabli. Znajući da se
koeficijent korelacije kreće od 0 do 1 (ili do -1) ove vrijednosti mi
nekako male izgledaju. Možda će biti bolje grafički testirati našu
hipotezu da su Otvorenost novim iskustvima i Ekstraverzija povezani:
ggscatterstats(df_netto, Ekstraverzija, Otvorenost,messages=F)
Ovo
je baš simpatična funkcija jer nam pokazuje distribucija podataka i po
x-osi i po y-osi a usput nam prezentira i vrijednosti Pearsonova
koeficijenta korelacije (vidite ga gore r = 0.28) i njegovu značajnost
pa čak i interval pouzdanosti od tog koeficijenta korelacije (no kako o
njima nismo još pričali zasad ih zanemarite). Nagib pravca (prema gore)
nam ukazuje da je povezanost pozitivna a grupiranost točkica (rezultata)
oko njega nam vizualno prikazuje kako izgleda korelacija od 0,28.
Zaključak
Ono što nam je preostale je napisati da smo potvrdili našu hipotezu da su ekstrovertirane osobe sklonije iskušavanju novih stvari i
još važnije (i zabavnije) objasniti zašto je tome tako. Naravno da bi
objašnjenje trebalo biti potkrjepljeno znanstvenom literaturom ali kako
se ipak radi o blogu dopustite da zdravorazumski napišem u formi u
kojoj bi se i trebalo objašnjavati nalaze.
Činjenicu
da su ekstrovertiranije osobe otvorenije iskustvom moguće je objasniti s
obje strane. Obzirom da (samo) pomoću koeficijenta korelacije ne možemo
tvrditi o utjecaju jednako je plauzibilno objašnjenje da izlaganjem i
uživanjem u društvu većeg broja ljudi pojedinac postaje izložen njihovim (pozitivnim) iskustvima
koja možda mogu potaknuti osobu da ih i sama iskuša. Alternativno (plauzibilno) objašnjenje moglo bi biti da osoba otvorena iskustvima dolazi u kontakt većeg broja
ljudi te je samim time i ekstrovertiranija.
Naravno, sad treba dati preporuku za buduću istraživanja koja bi mogla presuditi što je bilo prvo, jaje ili kokoš na način da iskoristi predložena objašnjenja kao hipoteze za sljedeće radove.
Naravno, sad treba dati preporuku za buduću istraživanja koja bi mogla presuditi što je bilo prvo, jaje ili kokoš na način da iskoristi predložena objašnjenja kao hipoteze za sljedeće radove.
Eto,
nadam se da je nešto ostalo od danas pa makar to bio pokušaj
replikacije (doslovno copy paste) mog istraživanja ili instalacija novog
programa za obradu podataka ili se lampica upalila kako ćete sami
pristupiti svom istraživanju. Možda je ostalo da cijeli život treba
propitivati, ispitivati i sumnjati u sve i da zato ljude nećemoi jednim
pitanjem pitati “Ej, koliko si ti ekstrovertiran?” nego
ćemo ga ispitati kroz nekoliko pitanja dajući mu priliku da se izjasni
da nekad jest a nekad nije. Vidjet ćete i sami da iako znanstvenici
pokušavaju pojednostaviti svijet čim više recimo na crno i bijelo,
ispitanicima je nekako uvijek najdraža jedna od 50 nijansi sive stoga se
moramo potruditi da upitnikom zahvatimo svačiju nijansu sive boje!
Do sljedećeg puta, Matia
Nema komentara:
Objavi komentar